Σύλλογος δασκάλων και νηπιαγωγών νησιών Αργοσαρωνικού για την τηλεκπαίδευση και την εξ αποστάσεως διδασκαλία

Αλληλεγγύη, Οργάνωση κι Αγώνας για τη Ζωή
Για να σωθεί ο λαός και όχι τα κέρδη τους, οι μαθητές μας και οι οικογένειές τους
Οι επικοινωνιακές φούσκες κυβέρνησης και κράτους για την τηλεκπαίδευση και την εξ αποστάσεως διδασκαλία!

Ο ιός COVID-19 πήρε και στη χώρα μας, διαστάσεις πανδημίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο διανύουμε τη χειρότερη υγειονομική κρίση μετά τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα μπορούσε να είναι σειρά επιστημονικής φαντασίας, αλλά δυστυχώς είναι μια παγκόσμια πραγματικότητα με πολλαπλές συνέπειες, που θα βάλει τη σφραγίδα της στον κόσμο που ζούμε.
Τώρα εμφανίζονται σε όλο τους το μεγαλείο τα αποτελέσματα της εγκληματικής υποβάθμισης της δημόσιας και δωρεάν υγείας και των κοινωνικών δομών. Οι αντιλαϊκές πολιτικές που ασκήθηκαν στη δημόσια υγεία και την κοινωνία τα προηγούμενα χρόνια, με τα μνημόνια και τις πολιτικές δημοσιονομικής προσαρμογής από τις εγχώριες κυβερνήσεις και την Ε.Ε και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα, ξεδιπλώνουν έμπρακτα τα πολύ καταστροφικά τους αποτελέσματα. Οι τραγικές ελλείψεις στο δημόσιο σύστημα υγείας (ελλείψεις σε ιατρικό – νοσηλευτικό  προσωπικό, Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, ακόμα και σε στοιχειώδες υγειονομικό υλικό) οδηγούν στο να ανακοινώνονται όλο και αυξανόμενα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας, γιατί το σύστημα με τις τραγικές ελλείψεις του δεν μπορεί να ανταποκριθεί, ως όφειλε, στις ανάγκες μιας πανδημίας.

Ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται

Αυτό όμως, όχι μόνο δεν εμπόδισε κυβέρνηση και εργοδότες να παίρνουν αντιδραστικά μέτρα απέναντι στις ζωές μας, αλλά αντίθετα τους έδωσε το άλλοθι για να παίρνουν αντιλαϊκά μέτρα και να λειτουργούν ως αποφασιστικός παράγοντας αύξησης του άγχους, της ανασφάλειας, των καθημερινών προβλημάτων επιβίωσης των εργαζόμενων, των ανέργων, της νεολαίας. Οι απολύσεις, η εργοδοτική αυθαιρεσία, η χειροτέρευση των όρων εργασίας (τηλεεργασία/αλλαγές ωραρίων κ.λπ.), οι αυτόματες μειώσεις μισθών έχουν χτυπήσει κόκκινο. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση παίρνει μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων και κυρίως του κεφαλαίου αφήνοντας ακάλυπτους τους εργαζόμενους και τη νεολαία και δρομολογεί μια σειρά σοβαρότατων αντεργατικών μέτρων, που αποτελούσαν πάγια επιδίωξη του κεφαλαίου, όπως 7ήμερη εργασία βάση της λειτουργίας του εμπορίου, «απελευθέρωση» των υπερωριών και κατάργηση κάθε συστήματος ελέγχου/καταγραφής τους, βίαιη γενίκευση των ελαστικών μορφών απασχόλησης (της τηλεεργασίας και της εκ περιτροπής εργασίας).

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον έκλεισαν τα σχολεία και οι μαθητές μας και οι οικογένειές τους βρέθηκαν να ζουν αποκλεισμένοι στο σπίτι. Ζουν την ανασφάλεια και όλα τα προβλήματα που δημιουργεί ο εγκλεισμός και η οικονομική ανέχεια, πολλές φορές τρομαγμένοι για το τι θα γίνει την επόμενη μέρα, ανήσυχοι αν θα τους περιθάλψει το σύστημα υγείας αν αρρωστήσουν, έχοντας μείνει χωρίς δουλειά πολλοί, με την αγωνία ποια θα είναι η κατάσταση με την επιστροφή.

Σε αυτό το περιβάλλον ζουν οι μαθητές μας. Με το κλείσιμο του σχολείου και την απαγόρευση των συναναστροφών έχασαν την καθημερινή τους επαφή με τους συμμαθητές τους και τους φίλους τους, σταμάτησαν τις δραστηριότητες που είχαν πριν, περιορίστηκε η ελευθερία τους, χειροτέρευσε απότομα η καθημερινότητά τους.

Με βάση αυτό το περιβάλλον θεωρούμε απαραίτητο ως εκπαιδευτικοί:

Να απαλλάξουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας από το άγχος της ύλης. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα μαθητικής ομάδας που βιώνει το άγχος αυτό είναι η Γ λυκείου. Δεν είναι αυτό σήμερα το κεντρικό ζήτημα. Η μόρφωση δεν μετριέται με το κιλό ούτε είναι συσσώρευση πληροφοριών. Ήδη όλα τα προηγούμενα χρόνια ως εκπαιδευτική κοινότητα είχαμε στηλιτεύσει την υπερβολική ύλη και είχαμε προτείνει τον επανακαθορισμό της. Για το δημοτικό μάλιστα, είχαμε πει από το 2006 κιόλας, ότι το κατέβασμα της ύλης της β’ βάθμιας εκπαίδευσης στην α’ βάθμια αύξησε τους ταξικούς φραγμούς, εντατικοποίησε την εκπαιδευτική διαδικασία και είχαμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση, τις οποίες και επαναφέρουμε. Στα πλαίσια αυτά απαιτούμε:

* Μείωση και αναδιαμόρφωση της διδακτέας ύλης για όλες τις τάξεις.

* Ειδικά μέτρα για τους μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Δημοτικού. Όταν ξανανοίξουν τα σχολεία, απαιτείται, ιδιαίτερα για την Α΄ Δημοτικού, εκτός από την αναδιάταξη και μείωση της ύλης, μικρότερος αριθμός μαθητών ανά τμήμα, εκτεταμένα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, στήριξη και ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης.

* Να σταματήσει εδώ η ύλη των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, ότι διδάχτηκε διδάχτηκε σε αυτά τα μαθήματα και αυτό να ανακοινωθεί τώρα ώστε να απαλλαγούν από το άγχος των εξετάσεων οι μαθητές της Γ’ Λυκείου. Η κυβέρνηση να πάρει όλα τα μέτρα, ώστε να αποφευχθεί η μεταφορά των Πανελλαδικών τον Σεπτέμβρη. Πολύ σημαντική αύξηση των εισακτέων στα πανεπιστήμια, όπως έγινε για τις ειδικές περιπτώσεις περιοχών όπου μαθητές τους πλήγηκαν από φυσικές καταστροφές κ.λπ. Κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων.

* Διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας και έναρξη της πρόσθετης διδακτικής στήριξης στους μαθητές, όταν ανοίξουν τα σχολεία.

Με βάση τα πραγματικά προβλήματα που εκτιμάμε ότι αντιμετωπίζει ο λαός, οι μαθήτριες/τές μας και οι οικογένειές τους, την ανάγκη εξασφάλισης ακόμα και μέσα σε αυτό το καθεστώς της επικοινωνίας, της επαφής, της κοινωνικής και ψυχολογικής στήριξης επισημαίνουμε και απαιτούμε τα παρακάτω:

Πλήθος μαθητών μας και των οικογενειών τους σε όλη τη χώρα  είχαν και έχουν οξυμένα προβλήματα. Ο μαθητικός πληθυσμός στα περισσότερα σχολεία μας είναι από εργατικές, λαϊκές οικογένειες, αυτοαπασχολούμενοι, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα κυρίως, πρόσφυγες και μετανάστες. Τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν πριν τον κορονοϊό ήταν οξυμένα, τώρα εκτινάχτηκαν, οικονομικά προβλήματα, ανεργίας, σπίτια που κόπηκε το σχολικό γεύμα που το είχαν απόλυτη ανάγκη για την καθημερινή επιβίωσή τους. Στα μέτρα που οφείλει να πάρει η κυβέρνηση και αφορούν την αντιμετώπιση των οικονομικών ζητημάτων, όπως την απαγόρευση των απολύσεων, τις άδειες των εργαζόμενων γονιών κ.λπ. αναφερθήκαμε αναλυτικά στης προηγούμενη ανακοίνωσή μας, είναι όλα μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος ώστε να μπορέσουν οι οικογένειες να επιβιώσουν αυτή τη δύσκολη εποχή.

Θεωρούμε πολύ σημαντικό και μάλιστα σε καθεστώς απαγόρευσης της κυκλοφορίας, όπου οι μαθητές/τριες μας βρίσκονται κλεισμένοι και απομονωμένοι στο σπίτι να υπάρξουν όλα εκείνα τα μέτρα και το θετικό κλίμα μέσα στην οικογένεια, χωρίς εντάσεις και άγχος, ώστε να διαχειριστούν αυτή τη νέα, δύσκολη κατάσταση, αξιοποιώντας εκτός των άλλων τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουν ώστε να μην αποκοπούν από τους φίλους τους, να συζητούν έστω και εξ αποστάσεως. Έτσι, δε θα εξαφανιστεί η αλληλεπίδραση των παιδιών με τους συνομηλίκους τους, που σίγουρα σε κάθε ηλικία είναι απαραίτητη για τη συναισθηματική τους ισορροπία. Ταυτόχρονα να έχουν τις υποδομές ώστε να γεμίσουν τον ελεύθερο χρόνο τους εποικοδομητικά με διάφορες δραστηριότητες, συμβάλλοντας εκτός των άλλων να αποφορτίζεται το κλίμα της οικογένειας από τα δυσάρεστα συναισθήματα που δημιουργούνται λόγω όλων αυτών των προβλημάτων και της πολύωρης παραμονής στο σπίτι!

Σε αυτή την κατεύθυνση απαιτούμε:

Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet για όλους. Εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές, άμεσα ένα δωρεάν tablet για κάθε μαθητή, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές μας να κάνουν χρήση των νέων τεχνολογιών για επικοινωνία, διαδικτυακή συνάντηση, συζήτηση, επαφή.

-Να προσαρμοστεί το πρόγραμμα της Δημόσιας Τηλεόρασης στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών (π.χ. ειδικά προγράμματα, λειτουργία εκπαιδευτικής τηλεόρασης, εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ κ.ά.). Υπάρχει πλούτος παιδικών/εφηβικών ταινιών και εκπομπών, που μπορούν να αξιοποιηθούν και να ωφελήσουν παιδαγωγικά.

-Μέσω της δημόσιας τηλεόρασης,  να προβάλλονται καθημερινά ειδικές ενημερωτικές εκπομπές από τους αντίστοιχους επιστημονικούς φορείς με την παρουσία εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ώστε να στηριχθούν οι γονείς στη διαχείριση των δύσκολων καταστάσεων που βιώνουν οι ίδιοι και τα παιδιά.

Για την εξ αποστάσεως διδασκαλία και τις αντίστοιχες προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας

Το Υπουργείο Παιδείας σε μία προσπάθεια να πείσει τους γονείς και τους μαθητές ότι με κλειστά τα  σχολεία μπορεί να υπάρξει μια (σχετική) κανονικότητα, στέλνει οδηγίες στα σχολεία και στους γονείς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρουσιάζοντας στα ΜΜΕ μια ιδανική κατάσταση, λέγοντας ότι οι μαθητές θα μπορούν να σηκώνουν το χέρι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιβάλλουν ησυχία με την λειτουργία της σίγασης(!) κι ότι υπάρχει άφθονο υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς.

Εμείς τονίζουμε ότι: τίποτε δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ζωντανή εκπαίδευση, τις ανοιχτές σχολικές τάξεις. «Η τηλεεκπαίδευση, η εξ αποστάσεως, η ασύγχρονη εκπαίδευση» είναι απλώς εργαλεία. Εκπαίδευση για ανήλικους μαθητές δεν είναι. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να λειτουργήσουν επαρκώς με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και να υποκαταστήσουν τη ζωντανή διαδικασία της τάξης (κατάκτηση της γνώσης, αλληλεπίδραση, αλληλοβοήθεια, παραστατικότητα, φυσική/σωματική προσέγγιση κ.ά). Όλα τα άλλα δεν είναι παρά ένα επικοινωνιακό παιχνίδι, που στήνεται στις πλάτες εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών με σοβαρές πολιτικές προεκτάσεις.

Το Υπουργείο Παιδείας με αυτή του την απόφαση συνειδητά επιλέγει να κάνει  διάκριση μεταξύ των μαθητών μας. Εν μέσω πανδημίας διαλέγει ένα εργαλείο που θα το εφαρμόσει το δημόσιο σχολείο και που γνωρίζει ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει καθολικά και για όλους. Δεν έχουν όλες οι οικογένειες την υποδομή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν έχουν όλοι οι γονείς τη δυνατότητα να είναι «πάνω από τον υπολογιστή» ή το κινητό τηλέφωνο για να ακολουθήσουν τις οδηγίες του Υπουργείου. Η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική για όλα τα παιδιά. Σε καμιά περίπτωση δεν θα μπούμε στη λογική του διαχωρισμού των μαθητών μας και μάλιστα σε μια περίοδο που πολλοί και πολλές αντιμετωπίζουν είτε σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητά τους, λόγω των ειδικών συνθηκών που ζουν οι οικογένειές τους, είτε προβλήματα επιβίωσης. Για μας όλοι οι μαθητές – είτε ζουν στην πόλη, είτε στο χωριό , είτε είναι μετανάστες και προσφυγόπουλα – έχουν το ίδιο ακριβώς δικαίωμα στην  μόρφωση.

Αυτό που συμβαίνει τώρα δεν είναι μια γενική πρόβα με πολλές παραμέτρους. Από τη δεκαετία του ’90 και μετά έχει καταβληθεί από ΕΕ και ΟΟΣΑ μεγάλος κόπος, ώστε το σχολείο να αντιμετωπιστεί ως χώρος συντονισμού παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών, σούπερ-μάρκετ δεξιοτήτων και μάλιστα με τους όρους που θέτει η Αγορά (αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, αυτονομία της σχολικής μονάδας, Προγράμματα σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά, Εξετάσεις και Πιστοποίηση). Θεωρούμε ότι οι προτάσεις του Υπουργείου εντάσσονται στο παραπάνω πλαίσιο και ήρθαν για να μείνουν. -Για τη χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αντί για προσλήψεις εκπαιδευτικών. -Για την κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών με βάση το αν ακολούθησαν τις οδηγίες του ή όχι. -Για την ορμητική είσοδο ιδιωτών στη δημόσια εκπαίδευση. Το Υπουργείο έχει εξαιρετικά επικίνδυνες πολιτικές σκοπιμότητες και όχι πραγματικό ενδιαφέρον. Η ακύρωση της εξασφάλισης της διά ζώσης διδασκαλίας με οποιαδήποτε δικαιολογία θα είναι καταστροφική για το δημόσιο σχολείο και το μορφωτικό δικαίωμα.

Να μην αποδεχτούμε λοιπόν, ότι το σχολείο μπορεί να υποκατασταθεί από την κάμερα. Να μην αποδεχτούμε ένα συνολικό πρόγραμμα «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», που υποκαθιστά την κανονική λειτουργία του Σχολείου.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να μη συμμετέχουν.

Το κάθε σχολείο θα πρέπει ν’ αποφασίσει με τον Σύλλογο Διδασκόντων (χωρίς φυσική συνεύρεση) τον τρόπο που θα επικοινωνήσει και θα στηρίξει πολύπλευρα και όχι μόνο γνωστικά τους μαθητές του με κριτήριο πάντα το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση. Οι εγκύκλιοι και οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας δεν έχουν ούτε μπορεί να έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα αλλά και ούτε και πραγματική βάση να στηρίξουν πραγματικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Ο Σύλλογος μας καλύπτει συνδικαλιστικά κάθε σχολείο και κάθε συναδελφο στις αποφάσεις που θα πάρουν για τον τρόπο που θ’ αποφασίσουν την επικοινωνία με τους μαθητές τους. Καλούμε τους  Διευθυντές των Σχολείων να μην επιμείνουν σε υποχρεωτικό χαρακτήρα αυτών των μέτρων κάτι το οποίο δεν προκύπτει από πουθενά.

– Να κλείσει η πόρτα σε κάθε ιδιωτική εταιρεία, χορηγό και επίδοξο επενδυτή, φορέα της Τοπικής Διοίκησης που αξιοποιεί την “κρίση” ως ευκαιρία για να βάλει χέρι στο Δημόσιο σχολείο. Κάθε εργαλείο, κάθε υποδομή και τεχνολογική εφαρμογή με ευθύνη και αποκλειστική χρηματοδότηση του κράτους.

-Όχι στην αξιολόγηση και στο πανοπτικό σύστημα στην εκπαίδευση, που επιδιώκει την πλήρη πειθάρχηση διά μέσου της απομόνωσης, της επιτήρησης, του φόβου, της υποτέλειας και της εξατομίκευσης.
-Καμία αυταρχική παρέμβαση της Διοίκησης δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.

Ταυτόχρονα απαιτούμε:
* Αύξηση των κονδυλίων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών στην εκπαίδευση εδώ και τώρα. Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και όλου του βοηθητικού προσωπικού (σχολιάτρων, ψυχολόγων, καθαρισμού, φύλαξης κλπ) που είναι απαραίτητο στη λειτουργία των σχολείων μετά το τέλος της κρίσης. Μονιμοποίηση των συμβασιούχων καθαριστριών.
* Να κλείσουν άμεσα τα ΚΕΣΥ, τα ΠΕΚΕΣ, τα ΚΠΕ. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να λειτουργήσουν με το απολύτως αναγκαίο προσωπικό.
* Το διοικητικό έργο από τους Διευθυντές/ντριες, Προϊσταμένους-ες, κ.λπ., για όσο διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία, είναι σαφές ότι μπορεί να υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους χωρίς το καθημερινό άνοιγμα των σχολείων και μάλιστα τώρα, σε συνθήκες απαγόρευσης της κυκλοφορίας.
* Μέτρα ενίσχυσης της λαϊκής οικογένειας που μαστίζεται από την ανεργία και την επισφάλεια.
* Δημόσια και δωρεάν υγεία και παιδείας για όλους τους ανθρώπους.

Δίπλα στους μαθητές/τριές μας με όπλο την αλληλεγγύη, είμαστε πιο δυνατοί!
Στηρίζουμε τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Εκφράζουμε με κάθε τρόπο την αλληλεγγύη μας.

Σε αυτές τις δύσκολες για όλους συνθήκες, δεν ξεχνάμε τον ρόλο που έχουμε ως παιδαγωγοί. Στεκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειές τους με όποιον τρόπο μπορούμε. Προσπαθούμε να τους στηρίξουμε και να τους βοηθήσουμε, όσο περνάει απ’ το χέρι μας, να διαχειριστούν αυτή τη δύσκολη και πρωτόγνωρη κατάσταση. Να σταθούν κι αυτοί όρθιοι! Δεν θα αφήσουμε τα παιδιά στη μοίρα τους, απομονωμένα στο σπίτι, βορά στην αυθαιρεσία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Αξιοποιούμε όλους τους τρόπους επικοινωνίας (τηλέφωνα, mail, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ώστε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, να συζητήσουμε, να μάθουμε για τα προβλήματά τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές μας και οι γονείς τους να νιώσουν ότι δεν είναι μόνοι τους σε αυτή την κατάσταση, ότι στο μέτρο των δυνάμεών μας είμαστε εδώ για εκείνους. Θα είμαστε δίπλα ως αλληλέγγυοι εκπαιδευτικοί στη δύσκολη αυτή περίοδο. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε τρόπους να επικοινωνήσουμε με ασφάλεια, να συμβάλλουμε με ιδέες και σκέψεις, να υλοποιήσουμε «μικρά πειράματα», να ανταλλάξουμε ταινίες, βιβλία, θεατρικές παραστάσεις, μουσειακές περιηγήσεις.

Η αποφυγή της φυσικής επαφής με τους συμπολίτες μας  για μας δεν είναι στάση ζωής, αλλά ένα  μέτρο προστασίας μέσα σε έκτακτες και πρωτόγνωρες συνθήκες κρίσης της δημόσιας υγείας. Δεν απομονωνόμαστε ψυχικά από τον διπλανό μας. Επικοινωνούμε με αυτόν με όλα τα τεχνολογικά μέσα, νοιαζόμαστε για τον πόνο του, τον  βοηθάμε. Ας πλύνουμε τα χέρια μας, αλλά ας τα υψώσουμε την ίδια στιγμή με αλληλεγγύη, συλλογικότητα και διεκδίκηση! Ας φορέσουμε τη μάσκα μας, αλλά ας μην κλείσουμε το στόμα!

Αλληλεγγύη, Οργάνωση κι Αγώνας για τη Ζωή

Οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους εργαζόμενους, τη νεολαία, τους ανέργους, τους συνταξιούχους μπροστά  στον αγώνα για να σωθεί ο λαός και όχι τα κέρδη τους, οι μαθητές μας και οι οικογένειές τους.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Ο πρόεδρος                                                             Η γραμματέας
XΡΗΣΤΟΣ ΡΕΠΠΑΣ                                                   ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΛΥΚΟΥΡΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.