Το απόλυτο μπάχαλο με το ΦΠΑ στην εστίαση – Καφές, αναψυκτικά και χυμοί παραμένουν στον ΦΠΑ 24%

Το απόλυτο μπάχαλο θα επικρατεί στην αγορά με το ΦΠΑ στην εστίαση, καθώς μετά τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση, άλλη ένδειξη ΦΠΑ θα έχει η απόδειξη όταν παραγγέλνεις ένα τοστάκι ή μια κρέπα κι άλλη ένδειξη ΦΠΑ αν τα παραπάνω συνοδεύονται -ως είθισται- από έναν καφέ.

Δυστυχώς για μια ακόμη φορά οι αλλαγές στο ΦΠΑ θα ξαναφέρουν αναστάτωση στην αγορά, κυρίως στην εστίαση, όπου στην πραγματικότητα θα σερβίρονται τρία διαφορετικά είδη, με δύο διαφορετικούς ΦΠΑ, ενώ το μπέρδεμα θα είναι μεγαλύτερο στα καφέ.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως οι διατάξεις που παίρνουν το δρόμο για τη Βουλή -όπως τουλάχιστον εξήγγειλε η κυβέρνηση- ορίζουν ότι ο ΦΠΑ στην εστίαση επιστρέφει στο 13%. Προσοχή όμως, αυτό δεν αφορά, όπως αποδεικνύεται σε όλα τα είδη.

Ποια είδη θα έχουν το 13%

Τα τρόφιμα περνάνε όλα, πλέον, στο 13%, τα οινοπνευματώδη παραμένουν όπως πάντα στο 24%, ενώ το υπουργείο Οικονομικών διευκρίνισε ότι στον ίδιο υψηλό συντελεστή μένουν καφές, αναψυκτικά, χυμοί και λοιπά ροφήματα, παρ’ ότι δεν είναι οινοπνευματώδη. Τι θα συμβεί, λοιπόν, όταν κάποιος καθίσει σε μια καφετερία και παραγγείλει έναν καφέ και μια τυρόπιτα;

Διαφορετικός ΦΠΑ στην τυρόπιτα απ’ ότι στον καφέ

Εδώ η απόδειξη θα έρθει με δύο χτυπήματα: η τυρόπιτα θα επιβαρύνεται, πλέον, με ΦΠΑ 13%, ενώ ο καφές θα συνεχίσει να επιβαρύνεται με 24%.

Αξίζει να επισημανθεί πάντως πως ειδικά για τον καφέ, οι επαγγελματίες του χώρου τονίζουν ότι το προϊόν έχει επιβαρυνθεί υπέρμετρα μετά και από την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με αποτέλεσμα οι καθαρές πωλήσεις την περασμένη χρονιά να υποχωρήσουν κατά 1,9%.

Παράλληλα η επιβολή του Ε.Φ.Κ. στον καφέ, οδήγησε σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10-30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου.

Όπως αναφέρει μια πρόσφατη έρευνα της Nielsen, oι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλισης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης).

Υπογραμμίζεται πως από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις, όπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι.

Όπως είναι φυσικό η ιστορία αυτή με το «διπλό» ΦΠΑ φέρνει στο νου μνήμες από το απίστευτο αλαλούμ του 2015, όταν η αρχική διατύπωση του σχετικού νόμου όριζε άλλο φόρο όταν το σουβλάκι πουλιόταν σκέτο κι άλλο φόρο όταν ο κρεοπώλης το συνόδευε με καρυκεύματα ή πιπεριές, αλλά και τις σκηνές απείρου κάλλους κατά την προηγούμενη εφαρμογή μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση, όταν ο καφές σερβιριζόμενος είχε 23% και ο καφές στο χέρι 13%.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.